TSB dokončily poslední část pasportizace kolektorové sítě. Zjištěné výsledky pomohou s plánem oprav a rekonstrukcí

Kolektory

Pasportizace druhé nejrozšířenější kolektorové sítě v České republice, jinými slovy její prověření, zmapování a zaevidování, byla dokončena. Postarala se o ni městská společnost Technické sítě Brno, která je vlastníkem a obstaravatelem rozsáhlé brněnské kolektorové sítě. V rámci pasportizace se cílenými destruktivními a laboratorními metodami vyhodnocuje stav stavebních částí i ocelových konstrukcí a sleduje se míra jejich poškození. V následujících letech je v plánu pokračování postupné repasportizace všech kolektorových staveb. Výsledky měření slouží jako podklad pro plánování oprav, rekonstrukcí a sanací vybraných úseků a také k eliminaci závažných nedostatků. Město Brno tak v brzké době čeká sanace a rekonstrukce chodeb o délce 450 metrů.

Pasportizace spočívá ve vyhodnocení aktuálního stavebně technického stavu železobetonových a betonových konstrukcí, ale také ocelových konstrukcí umístěných v kolektorech, včetně zmapování nadzemních staveb a objektů, které jsou nedílnou součástí kolektorových staveb Pasportizace byly zavedeny již v roce 2009, a to v ražených primárních kolektorech. Celkový proces vyhodnocení obnáší provádění speciálních metod testování a laboratorních zkoušek na odebraných vzorcích. Následuje shromáždění dat, jejich následné posouzení a vyhodnocení. Tyto metody a zkoušky se provádějí na železobetonových a betonových tělesech kolektorů.

Revize kolektorů jako komplexní proces

Pasportizace stavebních částí železobetonových a betonových kolektorů se testuje souborem destruktivních a nedestruktivních metod, laboratorních zkoušek na odebraných vzorcích a následně se získané výsledky analyzují. Finální data ukážou nutnost dalších kroků. Po stavebně technické stránce stavebních částí i ocelových konstrukcí jsou na tom nejhůře primární kolektory. Důvodem je nejen to, že jsou nejstarší, ale i to, že jsou uloženy v hloubce 30 metrů pod povrchem a celou svou konstrukcí procházejí přes různé vrstvy podloží, přičemž každé má jiné geologické a hydrogeologické vlastnosti.

U chodeb jsou nejvíce poškozeny ocelové konstrukce železobetonového ostění. U ocelových konstrukcí se posuzuje především kvalita nátěrů a jiných ochranných povrchových úprav, druh koroze, korozní úbytek materiálu, kvalita a životnost kotevních a hlavních nosných ocelových konstrukcí lezních oddělení, kabelových registrů a dalších konstrukcí.

Všechny tyto zkoušky a sledované parametry jsou vyhodnoceny na jednotlivých pasech, na nichž jsou chodby a části kolektorů rozděleny. Ke každému pasu je přiřazen celkový stupeň poškození dle jasných kritérií. Rozlišují se stupně poškození 1 až 5, přičemž stupeň 1 je výborný stav s minimálním či zanedbatelným poškozením a stupeň 5 představuje stav havarijní a vyžaduje opravu, sanaci či rekonstrukci, a to v co nejkratší době, ideálně ihned. Každý pas má své označení, grafické vyhodnocení a pasový list. Označení pasu udává údaj o názvu stavby a pořadovém čísle pasu, které koresponduje s délkovým ohraničením chodby stavby. Pasový list zaznamenává veškeré zjištěné skutečnosti a stavebně technické údaje, včetně grafického vyhodnocení dle přiřazeného stupně poruchy či poškození daného kolektoru.

Z celkového počtu 25 šachet primárního kolektoru se do letošního roku realizovala sanace celkem 19 šachet. Další dvě nás ještě čekají v následujících letech, ostatní jsou relativně v pořádku a stavební zásahy plánujeme v dlouhodobém horizontu. Brzkou rekonstrukcí projde celkem 450 metrů chodeb.

Pasportizace na Vinohradech, Kamenném vrchu i v historickém jádru Brna

V roce 2015 proběhla pasportizace hloubeného sekundárního sídlištního kolektoru Vinohrady a následující rok byl pasportizován i sídlištní kolektor Kamenný vrch. V roce 2017 byla realizována pasportizace ražených sekundárních kolektorů v historickém jádru města Brna v majetku Technických sítí Brno. Následující rok na tuto etapu navázala pasportizace ražených sekundárních kolektorů, které jsou v majetku města Brna. Sekundární kolektory v historickém centru, Vinohradech a na Kamenném vrchu se v celkovém hodnocení pohybují ve stavech hodnocení 2, 2 až 3 a 3. Horší stav je v úsecích sekundárního kolektoru pod náměstím Svobody, ulicí Zámečnická, Kobližná a Kozí. Zde je stav hodnocení 3 a někde 3 až 4. Na některé tyto části je již nachystaná projektová dokumentace a na zbývající dokumentace probíhá. Poslední pasportizace byla dokončena v březnu 2023 stavbou hloubeného sekundárního kolektoru Jižní centrum, které se nachází v oblasti takzvaného budoucího „Jižního města“, v ulicích Trnitá, Úzká a Uhelná.

I kolektory, které prošly pasportem, se dočkají pravidelné kontroly. V letošním roce byla zahájena I. etapa repasportizace části ražených primárních kolektorů, při níž se zjišťuje změna stavebně technického stavu stavebních a ocelových konstrukcí po třinácti letech od prvotní pasportizace. Zohledňují se i provedené opravy, rekonstrukce a sanace. Stále se tedy ověřuje aktuální stav kolektorů a jejich dílčí poškození, aby byly nutné opravy rychle provedeny.

V úsecích, ve kterých již opravy proběhly, zjišťujeme míru zlepšení a aktuální technický stav. Následná repasportizace všech kolektorových staveb bude soustavně probíhat i v následujících letech.